Kategorie produktów

Nie tylko do wypieków

Piątek, 18 marca 2011 HURT & DETAL Nr 03 (61) / 2011
Sprzedaż olejów, oliw i tłuszczów żółtych rośnie w okresie przedświątecznym. Na Wielkanoc Polacy więcej pieką, częściej smażą i przygotowują wyśmienite dania. Olej, oliwa, masło, margaryna i mixy to podstawa w asortymencie każdego sklepu.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od stycznia 2010 do grudnia 2010 roku wynika, że spożywanie oleju i oliwy deklaruje 96,7% gospodarstw domowych.
32,99% spożywa olej i oliwę 3-4 razy w tygodniu, 20,08% 2 razy w tygodniu, 19,83% codziennie, 16,80% 5-6 razy w tygodniu, 10,30% raz w tygodniu lub rzadziej.
Badania Nielsena z okresu od grudnia 2009 do listopada 2010 roku ukazują wartość sprzedaży kategorii oleje i oliwy w liczbie prawie 915 mln zł. W porównaniu z okresem rok wcześniej wartość sprzedaży zmalała o 4,6%.
Największe udziały wartościowe w tym segmencie rynkowym osiągnął olej rzepakowy (67,5%). Dalsze pozycje zajęły oliwa z oliwek (14,4%), kategoria inne (10,1%), olej słonecznikowy (6,8%) i olej sojowy (1,3%).
Jeżeli przyjrzymy się badaniom uwzględniającym pojemność olejów i oliwy to zdecydowanie najwyższe udziały wartościowe w omawianej kategorii miała pojemność 1 l (56,6%). Drugie miejsce zajęły oleje i oliwy 3 l (16%). Dalsze pozycje zajęły „inne” (12,6%), 0,5 l (9%) oraz 0,9 l (5,8%).
Oleje i oliwy najwyższe wartości sprzedażowe osiągnęły w supermarketach (50,7%). Dalsze miejsca zajęły hipermarkety (20,9%), średnie sklepy spożywcze (11,2%), duże sklepy spożywcze (8,8%) i małe sklepy spożywcze (8,4%).
Okres przed Wielkanocą to zawsze czas wzmożonych zakupów produktów spożywczych. Rośnie też sprzedaż kategorii oliwy, oleje. Jak podkreśla Anna Adaszewska, Marketing Manager Italmex w roku bieżącym można przewidywać kolejny wzrost sprzedaży w kategorii oliwa z oliwek, w związku z coraz większą popularnością tego produktu.
„Media konsumenckie informują klienta o zdrowotnych walorach oliwy extra vergine oraz podają wiele ciekawych pomysłów na potrawy z jej użyciem. Z uwagi na fakt, że w tym roku Święta wypadają dość późno, chęć przygotowywania różnych wiosennych sałatek z dodatkiem oliwy będzie na pewno większa niż w okresie zimowym” – dodaje Anna Adaszewska.
Nadal najpopularniejszy w Polsce jest olej rzepakowy, ale jak informuje Agnieszka Pilarczyk, Brand Manager IndexFood, również oliwy z oliwek nieustannie zyskują na popularności i często polecane są w przepisach także do tradycyjnych polskich dań wielkanocnych.
Coraz bardziej zwracamy uwagę na to, co jemy. Chcemy być jak najdłużej zdrowi i zachować dobrą sylwetkę, ale święta to czas, w którym odpuszczamy sobie wszelkie diety odchudzające i korzystamy z bogactwa tradycyjnej (nie zawsze najzdrowszej według obecnych standardów) kuchni. W świątecznym szaleństwie warto jednak zachować odrobinę zdrowego rozsądku i np. przygotować wszelkie wypieki na tłuszczach roślinnych czyli właśnie np. oliwach z oliwek. „Święta to czas, kiedy nasi klienci generalnie chętniej i głębiej sięgają do kieszeni i kupują produkty droższe, delikatesowe lub te których nie mają na co dzień na liście zakupów, dlatego warto w tym okresie nawet poszerzyć delikatnie półkę sklepową o asortyment bardziej Premium” – dodaje Agnieszka Pilarczyk.
Kategoria oliw z oliwek to stale rosnący segment rynku. Nieustannie promowane są walory zdrowotne i smakowe oliwy z oliwek, co zdecydowanie wpływa na wzrost popularności tego tłuszczu w ostatnich latach w Polsce.
Jak zauważa Agnieszka Pilarczyk, kategoria oliwy z oliwek to kategoria rozwojowa i warto w nią inwestować. Grupa klientów zainteresowanych zakupem oliwy z pewnością będzie w najbliższym czasie zdecydowanie rosła, ponieważ trend zdrowego żywienia coraz bardziej się umacnia a kuchnia śródziemnomorska nadal nie ma konkurentów pod względem popularności.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od stycznia 2010 do grudnia 2010 roku wynika, że spożywanie margaryny do pieczenia/smażenia deklaruje 67,7% gospodarstw domowych.
29,85% spożywa margaryny do smażenia/pieczenia rzadziej niż raz w tygodniu, 21,76% 2 razy w tygodniu, 21,58% raz w tygodniu, 17,09% 3-4 razy w tygodniu, 5,18% 5-6 razy w tygodniu, 4,53% codziennie.
Szczegółowe informacje dotyczące marek margaryn do smażenia/pieczenia najczęściej spożywanych przez gospodarstwa domowe, które zadeklarowały ich spożywanie – znajdują się w zestawieniu tabelarycznym TOP 10.
Nielsen podaje, że w okresie od grudnia 2009 do listopada 2010 wartość rynku masła wyniosła ponad 1,3 mld zł, czyli o 8,2% więcej niż rok wcześniej. Największe udziały wartościowe w tej kategorii miały masła do 249 g (74,1%). Drugie miejsce zajęły masła 250-399 g (25,4%), a trzecie masła 400 g i więcej (0,5%).
Wartość sprzedaży margaryn i mixów w omawianym okresie to ponad 1,4 mld zł. Wśród tej kategorii najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży miały margaryny i mixsy, inaczej niż w przypadku masła, o pojemności 400 g i więcej. Drugie miejsce przypadło margarynom i mixom 250-399 g (23,7%), a trzecie do 249 g (17%).
W okresie od grudnia 2009 do listopada 2010 najwyższe udziały wartościowe w rynku margaryn i mixów zanotowały mixy w pudełkach (32,8%). Tuż za nimi uplasowały się margaryny w pudełkach (27,8%). Trzecie miejsce przypadło margarynom i mixom do pieczenia i płynnym (18,9%). Na dalszych pozycjach uplasowały się mixy w kostkach (10,4%), margaryny i mixy „zdrowotne” (9,1%) i do smażenia (1%).
Tłuszcze żółte według aktualnych badań Nielsena dotyczących lokalizacji sprzedaży w ujęciu wartościowym największą popularnością cieszyły się w supermarketach (43,1%). Dalsze miejsca zajęły średnie sklepy spożywcze (17,6%), hipermarkety (15,1%), małe sklepy spożywcze (12,6%) i duże sklepy spożywcze (11,6%).
Jak pokazują badania rynkowe najlepiej sprzedaje się olej rzepakowy. Jego z pewnością nie może zabraknąć w naszym sklepie. Można zaobserwować także wzrost kategorii oliwy z oliwek, co potwierdzają eksperci. Nie zapominajmy również o oleju słonecznikowym czy sojowym, które podobnie jak wyżej wymienione, cieszą się zainteresowaniem wśród klientów. Spośród tłuszczów żółtych, margaryny do pieczenia i smażenia w  okresie przedświątecznym są niezbędne w ofercie każdego sklepu.

tagi: FMCG , HURT&DETAL , olej , oliwa , tłuszcz , tłuszcz żółty , pieczenie , smażenie , masło , margaryna , mixy ,